احدیث پیرامون حضرت محمد(صلوات الله علیه و آله)

حضرت محمد (ص) : یک نفر نیست که پیش از روز بدبختی برای خود کاری کند؟  

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : یک تن نیست که قبل از بیرون آمدن جان آماده لقای پروردگار شود؟  

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


حضرت محمد (ص) : یک تن نیست که تا رفتن نزدیک نشده برای آخرت توشه ای برگیرد؟ 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : یک نفر نیست که تا مرگ فرا نرسیده از گناه توبه کند؟ 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید بیناترین چشم آن است که در راه خیر باز شود. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


حضرت محمد (ص) : بدانید شنواترین گوش آن است که برای بیداری دل سخن فرا گیرد. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید مصرف کردن این اموال در راه باطل اسراف و تبذیر است. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید قناعت و تسلط بر شهوت بزرگترین پاکدامنی و تقوا است. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید دنیا منزلی است که جز با زهد و پارسائی نمی توان از آفاتش سالم ماند و هر چه طعمه آن شود از آن نجات نیابد.

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید وجود شما بهایی جز بهشت ندارد مبادا بغیر از آن خود را بفروشید. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید دنیا گذشته و پایان خود را اعلام کرده زیبائیهایش زشت و تازه هایش کهنه و اشیاء گرانبهایش بی ارزش شده است. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


حضرت محمد (ص) : بدانید تقوا مرکب راهواری است پرهیزکاران بر آن سوار شده و مهارش را بدست گرفته اند و آنان را به مقصد بهشت میرساند بدانید گناه مرکبی چموش است گنهکاران بر گرد آن نشسته اند مهارش گسیخته راکب را بپرتگاه دوزخ میافکند. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


حضرت محمد (ص) : بدانید امروز وقت آمادگی است فردا مسابقه است مسابقه بر سر بهشت است و سرنجام باختگان دوزخ. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید شما در دوران آرزویی بسر می برید که پایانش مرگ است هرکس در روزگار آرزو پیش از رسیدن مرگ عمل کند اعمالش سودمند افتد و مرگش بوی زیانی نرساند.

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید زبان پاره گوشتی از تن انسان است که اگر سرباز زند گفتار نتواند و اگر آزاد شود سخن پیاپی روان سازد (یعنی گرفتگی یا روانی زبان تابع تسلط انسان بر مطالب است اگر گوینده حاضر الذهن نباشد قهرا زبان کند شود و از گفتار بازماند و اگر فکر در جولان باشد زبان بی اختیار آزاد گردد و افکار چون چشمه جوشان از  سر زبان فرو ریزد. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید تهی دستی بلاست و بدتر از تهیدستی رنجوری جسم است و بدتر از مریضی بیماری قلب است. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید مال فراوان از نعمتهای خداست بهتر از مال سلامت بدن است و بهتر از سلامت تقوای قلب است. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


حضرت محمد (ص) : بدانید هر که بی اندیشه عاقبت در هر کار پا نهد باید منتظر حوادث ناگهانی باشد. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید خردمند آن است که با فکر صائب و پیش بینی کامل با کارها روبرو شود. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید کوس رحلت زده اند و توشه را معرفی کرده اند باندازه ایکه بتوانید فردا جان خود را حفظ کنید توشه برگیرید.

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید جهاد بهای بهشت است هرکس برای خویشتن جهاد کند مالک نفس خود شود بالاترین ثواب خدا از آن کسی است که خود را بشناسد. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بدانید احکام دین در صحت و متانت یکی است راههای دین معتدل است هرکس براه دین رود غنیمت برد و هرکه توقف کند گمراه و پشیمان شود. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


حضرت محمد (ص) : بدانید کسی که نمی داند نباید از آموختن شرم کند که قیمت هرکس بقدر معلومات اوست.

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


 حضرت محمد (ص) : بیدار باشید اینک که زبانها آزاد و بدنها سالم و عضو ها در اختیار و جایگاه وسیع و مجال بسیار است و تا مرگ نرسیده عمل کنید. 

نصایح باب اول صفحه ۲ الی ۴
 


حضرت محمد (ص) : هنگامی که بدعتهای خلافت دین در میان امت من ظاهر شود ، باید صاحبان علم ، دانش خود را اظهار داشته ، بطلان بدعتها را روشن سازند و الا گرفتار لعنت خدا خواهند بود.   

نصایح صفحه ۶
 


حضرت محمد (ص) : عجب دارم از آن که دهان را از خنده چاک می دهد و نمی داند خداوند از او راضی است یا نه.       

نصایح صفحه ۲۹
 


حضرت محمد (ص) : اهل بیت من مانند کشتی نوح اند ، هر کس سوارشد نجات یافت و هر که تخلف کرد غرق شد .          

نصایح صفحه ۴۵
 


حضرت محمد (ص) : همنشین صالح چون عطر فروش است ، که اگر عطر خویش به تو ندهد بوی خوشش در تو آویزد و همنشین بد همچون آهنگر است که اگر شراره ی آتشش بتو نرسد بوی بدش آزارت می دهد  .    

نصایح صفحه ۴۵
 


حضرت محمد (ص) : مومن حقیقی کسی است که مالش را با مستمندان در میان نهد و درباره مردم انصاف دهد .       

نصایح صفحه ۷۲
 


حضرت محمد (ص) : اگرعالمی یا طالب علمی از یک ده یا شهر اسلامی عبور کند ، خداوند چهل روز عذاب از قبور آنها بردارد ، هر چند از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج شود و از طعام وآب آنها هم نخورد.  

نصایح صفحه ۸۰
 


حضرت محمد (ص) : علم به دو نوع است یکی آن که در قلب جا گرفته و به عمل در آمده ، این علم سود مند است : دیگر آن که تنها بر زبان است و برای صاحبش اتمام حجت است.          

نصایح صفحه ۸۱
 


 

حضرت محمد (ص) : کسی که دو حدیث فرا گیرد تا خود عمل کند ، یا به دیگران بیاموزد تا به کار بندند ، برای او از شصت سال عبادت بهتر است .      

نصایح صفحه ۸۱
 


 حضرت محمد (ص) : دو نصیحت کننده در میان شما می گذارم : یکی گویا و دیگری خاموش : گویا قرآن است و خاموش مرگ .     

نصایح صفحه ۸۲
 


 حضرت محمد (ص) : آسمانها و زمین ها و فرشتگان و شب و روز به سه دسته طلب آمرزش کنند : علما ، طالبان علم و سخاوتمندن . 

نصایح صفحه ۱۱۱
 


 حضرت محمد (ص) : روز قیامت عذاب را از سه کس برگیرند : راضی به تقدیر خدا . خیر خواه مسلمانان و دلال خیر .      

نصایح صفحه ۱۱۱
 


 حضرت محمد (ص) : سه کس بی حساب به دوزخ در آیند : زنا کاری که در موی سرش سفیدی پدید آمده . عاق پدر و مادر . شرابخوار . ( در صورتیکه توبه نکرده باشند )

نصایح صفحه ۱۱۲
 


حضرت محمد (ص) : سه چیز حافظه را قوی کند : مسواک ، روزه  و قرآن خواندن .                

نصایح صفحه ۱۱۴
 


 حضرت محمد (ص) : هر چشمی در قیامت گریان است جز سه چشم آن که از ترس خدا گریسته یا از  نگاه به نامحرم پوشیده . یا در راه خدا شب نخوابیده.          

نصایح صفحه ۱۳۱
 


 حضرت محمد (ص) : سه صفت است که در هر که باشد تمام صفات ایمان را داراست : در وقت خرسندی و خشنودی به گناه و باطل نگراید . هنگام خشم و غضب پا از حریم حق فراتر ننهد . و موقع قدرت از حدود خود تجاوز ننماید  .                 

نصایح صحفه  132
 


 حضرت محمد (ص) : هر که اهل بیت مرا دوست ندارد یکی از سه علل را دارد یا منافق است . یا  حرام زاده . یا نطفه اش در حال حیض بسته شده .     

نصایح صفحه ۱۳۲
 


 حضرت محمد (ص) : شب بیداری جز در سه مورد سزاوار نیست تلاوت قرآن . طلب علم . عروسی .         

نصایح صفحه  132
 


 حضرت محمد (ص) : اگر سه گرفتاری و بلا برای آدمیزاد نبود برای هیچ چیز سر فرود نمی آورد : مرض . فقر . مرگ .  عجب اینست که با این گرفتاریها باز هم سر کشی می کند.         

نصایح صفحه  133
 


حضرت محمد (ص) :  نشانه ی بدبختی چهار چیز است : خشکی چشم ، سختی دل ، حرص در تحصیل روزی  و اصرار به گناه .

نصایح صفحه  77
 


 حضرت محمد (ص) : چهار کس چون از قبر برخیزند بی حساب به دوزخ روند : آنان که صبح بخوابند ، یا شب را به غفلت بگذرانند ، یا ذکات ندهند ، یا در گناه اصرار ورزند . ( مراد از خواب صبح ترک نماز صبح است ، غفلت شب : شب نشینی های توئام با گناه )                    

نصایح صفحه  177
 


حضرت محمد (ص) : هر کس پنچ چیز را برای من عهده دار شود ، من بهشت را برایش ضامن شوم : نسبت به خدا ، پیغمبر ، قرآن ، دین خدا ، جامعه ی اسلامی خیر خواه و دلسوز باشد.   

نصایح صفحه  213
 


 حضرت محمد (ص) : ای علی  پنچ چیز دل را می میراند : زیاد خوردن . زیاد خوابیدن . زیاد خندیدن . غصه فراوان . و حرام خوردن که ایمان را دور می کند . 

نصایح صفحه  219
 


 حضرت محمد (ص) : پنچ چیز دل را روشن می کند : زیاد خواندن سوره قل هوالله . کم خوردن . همنشینی علما . نماز شب . و رفتن به مسجدها جلسات و مجامع دینی .   

نصایح صفحه  219
 


حضرت محمد (ص) : پنچ چیز دید چشم را زیاد می کند : نگاه به کعبه  و به خط قرآن و بر روی پدر و مادر و به صورت عالم و آب جاری.

نصایح صفحه  219
 


 حضرت محمد (ص) : خدا کسی را که جرعه ای شراب نوشد به پنچ بلا گرقتار کند : سختی دل ، بیزاری جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و همه فرشتگان . بیزاری پیمبران . بیزاری خدا و آتش دوزخ . 

نصایح صقحه  219
 


نشانه مومن پنچ چیز است : پرهیزگاری در خلوت . صدقه در تنگ دستی . صبر در مصیبت . راستگوئی هنگام ترس . حلم در وقت غضب .

نصایح صفحه  222


حضرت محمد (ص) : پنچ چیزاز مصیبت های آخرت است : از دست رفتن نماز . مرگ عالم . نا امید کردن سائل . نا فرمانی پدر ومادر . و ندادن زکات .    

نصایح صفحه ۲۲۲
 


 حضرت محمد (ص) : بر شما باد به صدقه که شش خاصیت دارد : سه در دنیا و سه در آخرت . در دنیا : عمر را زیاد می کند . روزی را فراوان . شهرها را آباد کند . در آخرت : ساتر عورت . سایبان قیامت . و جلوگیر آتش باشد .            

نصایح صفحه  246
 


حضرت محمد (ص) : منافق چون وعده کند تخلف نماید . کردارش بد باشد . در گفتار دروغ گوید . در امانت خیانت ورزد . اگر به نوائی رسد سبکسری کند . و اگر تهیدست شود آرام گیرد .        

نصایح صفحه  247
 


 رسول اکرم (ص) : مردی خدمت پیامبر اکرم (ص) عرض کرد یا رسول الله سر آغاز دانش چیست ؟ فرمود : گوش فرا دادن به آن.عرض کرد بعد چه ؟ جمع آوری و حفظ کردن آن. پرسید دیگر چه ؟ فرمود : عمل نمودن به آن . عرض کرد بعد از آن چه ؟ فرمود : نشر دادن آن به سایر مردم.      

مجموعه ورام جلد ۲ صفحه  36
 


 رسول اکرم (ص) : هیچ کس نیست مگر آنکه فرشته ای همراه اوست هنگامی که در توالت فضولات از بدنش خارج می شود گردن آن شخص را به سمت پائین بر می گرداند تا به آنها نگاه کند پس به نطق ملکوتی به آن شخص می گوید : ای فرزند آدمی اینست همان روزی که از پی آن تلاش و کوشش نمودی که آخرالامر اینگونه از تو خارج می شود پس ببین و مراقب باش که آن را از چه راهی بدست می آوری .    

تنبیه الخواطر جلد ۲ صفحه  49
 


 حضرت محمد (ص) : همانا چون از مومن گناه و معصیتی سر بزند چنان احساس ناراحتی و پشیمانی می کند که گویا کوهی بر روی سینه اش افتاده و سنگینی می کند و شخص منافق چون گناه می کند مثلش مانند کسی است که پشه ای روی بینی اش بنشینید و  بلند شود ، یعنی احساس پشیمانی از گناه ندارد . 

تنبیه الخواطر جلد ۲ صفحه  111
 


 رسول خدا (ص) : ابوذر گوید از رسول خدا (ص) پرسیدم زیرک ترین مومنان چه کسی است ؟ فرمود : کسی که بیشتر به یاد مرگ و آخرت باشد و بهتر از همه خود را برای منزل قبر آماده کند .      

تنبیه الخواطر جلد ۲ صفحه  118
 


 رسول اکرم (ص) : دوست و همنشین خوب بهتر از تنهائی است و تنهائی بهتر از هم نشین بد است و سخن نیکو گفتن  بهتر از خاموشی است و خاموشی و سکوت بهتر از سخن بد گفتن است .      

تنبیه الخواطر جلد ۲ صفحه  122
 


 رسول اکرم (ص) : کسی که باک نداشته باشد که مال را از چه راهی بدست می آورد ، حلال یا حرام ، برای خداوند هم اهمیتی ندارد که او را از کدام راه وارد جهنم سازد .      

تنبیه الخواطر جلد ۲ صفحه ۱۲۵
 


 رسول اکرم (ص) : ۱- تنبل ترین مردم کسی است که بیکار باشد و به ذکر و یاد خداوند متعال مشغول نشود . ۲ – بخیل ترین مردم کسی است که از سلام کردن بخل ورزد ۳- عاجز ترین مردم کسی است که از دعا به درگاه الهی ناتوان باشد ۴ – دزد ترین مردم کسی است که از اجزاء نمازش بکاهد ۵- ظالم ترین مردم کسی است که در مقابلش نام مرا ببرند و بر من صلوات نفرستد.    

تنبیه الخواطر جلد ۲ صفحه  499
 


 رسول اکرم (ص) : بهشت در کنار سختی ها قرار گرفته و جهنم پیراموی هوسها و دلخوشیهای نفسانی قرار دارد ، پس آگاه باشید چیزی از دستورات الهی نیست جز آنکه با کراهت انجام می گیرد و چیزی از معصیت ها نیست جز آنکه با میل و رغبت دل انجام می شود.         

تنبیه الخواطر جلد ۲ صفحه  352
 


حضرت محمد (ص) : علم را نخواهید برای فخر فروشی به دانشمندان و نه برای مجادله با بی سوادان و نه برای خود نمائی در مجالس و نه برای جلب توجه مردم ، به منظور ریاست طلبی و بر تری جوئی ، چه آن کس که هدفش از کسب دانش این چنین باشد قرارگاه او در آتش است . 

الحدیث جلد ۱ صفحه ۱
 


حضرت محمد (ص) : اگر فرزند آدم به ظرفیت دو رود خانه بزرگ ، سیل طلا در اختیار داشته باشد باز هم قرار نمی گیرد ودر طلب ثروت های دیگری است.    

الحدیث جلد ۱ صفحه ۷
 


رسول اکرم (ص) : عزت مردم با ایمان در بی نیازی از مردم است و آزادی و شرافت در پرتو قناعت به دست می آید .    

الحدیث جلد ۱ صفحه ۱۶
 


حضرت محمد (ص) : هرکس در موقع خواب آیة الکرسی را بخواند ، خداوند فرشته ای را برای نگهبانی و محافظت او می گمارد تا شب را به سلامت به صبح آورد.

الحدیث جلد ۱ صفحه ۲۵     
 


 رسول اکرم (ص) : هرکس از روی اخلاص کلمه توحید را بگوید به بهشت می رود  و مراد از اخلاص این است که (( لا اله الا الله )) او را از ارتکاب گناه باز دارد.    

الحدیث جلد ۱ صفحه ۲۹
 


حضرت محمد (ص) : مبعوث شده ام تا بر نامه های مکارم اخلاقی را تتمیم و تکمیل نمایم .        

الحدیث جلد ۱ صفحه ۳۳
 


حضرت محمد (ص) : به بزرگسالان خود احترام کنید و نسبت به کودکان خویش ترحم و عطوفت نمائید .        

الحدیث جلد ۱ صفحه ۴۱
 


حضرت محمد (ص) : فرزندان خود را احترام کنید و با آنان مودب برخورد نمائید .        

الحدیث جلد ۱ صفحه ۴۴
 


 حضرت محمد (ص) : کسی که تو به حقوق او توجه داری ولی او به حق تو توجه نمی کند ، رفیق خوبی نخواهد بود و برای مصاحبت شایستگی ندارد.

الحدیث جلد۱ صفحه ۵۶
 


حضرت محمد (ص) : در منبر فرمودند : مردم ، از زمان حضرت آدم تا امروز همانند دندانه های شانه با یکدیگر یکسانند ، عرب را بر عجم فضیلتی نیست و سرخ رویان بر سیاهان برتری و تفوقی ندارند ، تنها پرهیزکاران پاکدل و درستکار گروه ممتاز جامعه هستند.

الحدیث جلد۱ صفحه ۵۹
 


حضرت محمد (ص) : آنکس که می خواهد عزیزترین مردم باشد باید از گناه اجتناب نماید و به تقوی و پرهیزکاری بگراید. 

الحدیث جلد۱ صفحه ۶۰
 


از رسول اکرم (ص) : سئوال شد که فردای قیامت نجات در چیست ؟ حضرت در جواب فرمود : نجات تنها در این است که با خداوند از در خدعه و فریب وارد نشوید که خداوند با شما خدعه و فریب نماید. زیرا هرکس با خدا خدعه و فریب کند خدا با او خدعه خواهد کرد و ایمانش را از وی سلب می کند. کسی که با خدا خدعه می کند اگر درست بفهمد در واقع خود را فریب داده است. گفته شد یا رسول الله چگونه با خدا خدعه می کند ؟ فرمود : فریضه ای را که خداوند بدان امر فرموده انجام می دهد ولی در نیت غیر خدا را اراده می نماید سپس فرمود : راه تقوی در پیش گیرید و از ریا بپرهیزید که ریا شرک به خداوند است و ریا کار در قیامت به چهار اسم خوانده می شود : ای کافر، ای فاجر، ای مکار، ای زیانکار، اعمالت بر باد رفت و اجرت باطل شد.

الحدیث جلد۱ صفحه ۶۱
 


رسول اکرم (ص) گذر کرد بر جمعیتی که بین آنها مرد پر قدرت و نیرومندی بود که سنگ بزرگی را از زمین بر می داشت و مردم آنرا سنگ زورمندان یعنی وزنه قهرمانان می نامیدند و همه از عمل آن ورزشکار قوی در شگفتی بودند. رسول اکرم پرسید این اجتماع برای چیست ؟ مردم عمل وزنه برداری آن قهرمان را به عرض رساندند . حضرت فرمود : آیا به شما نگویم قویتر از این مرد کیست ؟ قویتر از او کسی است که به وی دشنام گویند و تحمل نماید و بر نفس سرکش و انتقام جوی خود غلبه کند و بر شیطان خویش و شیطان دشنام گو پیروز گردد .( قوی و زورمند کسی است که بر هوای نفس خود مسلط گردد. ) 

الحدیث جلد ۱ صفحه ۶۸
 


 حضرت محمد (ص) : حیاء بر دو قسمت است : یک حیاء عقلانی و دوم حیاء احمقانه. حیاء عقلانی ناشی از علم و دانش است و حیاء احمقانه عبارت از جهل نادانی است. (حیاء عاقلانه مانند روابط بین زن و مرد که باید حیاء وجود داشته باشد ، و حیاء احمقانه مانند کسی که احتیاج به توالت دارد ولی شرم و حیاءاش می آید که از کسی محل توالت را بپرسد.)  

الحدیث جلد ۱ صفحه ۷۰
 


رسول اکرم (ص) : وقتی که شرم و حیاء را از دست دادی هر چه می خواهی بکن ، یعنی افراد بی حیاء از گناه و قانون شکنی باک ندارند. 

الحدیث جلد ۱ صفحه۷۳
 


 رسول اکرم (ص) : شجاع و نیرومند آنکس نیست که بر مردم غلبه کند و بر رقباء خود پیروز گردد ، بلکه شجاع آنکسی است که برنفس سرکش خود مسلط شود و عنان هواهای نفسانی و تمایلات خویش را در دست گیرد.

الحدیث جلد ۱ صفحه ۷۷
 


حضرت محمد (ص) : مومنی که با مردم می آمیزد ( صحبت می کند ، رفاقت میکند ) و آزار آنان را تحمل میکند در پیشگاه الهی اجرش بزرگتراست از آن مومنی که با مردم آمیزش ندارد و بر اذیت آنها صبر نمیکند.

الحدیث جلد ۱ صفحه ۸۵
 


حضرت محمد (ص) به علی (ع) فرمود : خداوند دروغی را که موجب اصلاح ( بین مردم ) باشد دوست دارد و حرف راستی را که باعث فساد گردد دشمن می دارد.

الحدیث جلد ۱ صفحه ۸۸
 


حضرت محمد (ص) : مسلمانی که از یک گناه اعراض کند ( گناهی را انجام ندهد ) اجر هفتاد حج قبول در پیشگاه خداوند دارد. 

الحدیث جلد ۱ صفحه ۹۵
 


 حضرت محمد (ص) : به بزرگسالان خود احترام کنید و نسبت به کودکان خویش ترحم و عطوفت نمائید.

الحدیث جلد ۳ ص ۵۸
 


حضرت محمد (ص) : عده ای از کودکان را دید فرمود : وای بر فرزندان آخرالزمان از پدرانشان. عرض شد یا رسول الله از پدران مشرک آنها ، فرمود نه بلکه از پدران مسلمانشان که هیچ چیز از فرائض و واجبات دینی را به آنان نمی آموزند و اگر خود فرزند به دنبال فراگیری و یاد گرفتن پاره ای از مسائل دین رود ، آنها را از اداء این وظیفه مقدس باز می دارند و تنها به این قائل هستند که فرزندانشان ثروت نا چیزی از دنیا به دست آورند ، من از این قبیل پدران بیزار هستم و آنان نیز از من بیزارند.

الحدیث جلد ۳ صفحه ۷۷
 


از صفات پسندیده پیغمبر اسلام این بود که به تمام مردم از کوچک تا بزرگ سلام می کرد.

الحدیث جلد ۳ صفحه ۷۸
 


 حضرت محمد (ص) : به کودکان خود در هفت سالگی امر کنید تا نماز بگذارند.

الحدیث جلد ۳ صفحه۸۱
 


حضرت محمد (ص) در حدیثی حقوق پسران و دختران را به پدران خود ، شرح داده و فرموده است : از حقوقی که پسر ، به پدر خود دارد این است که مادر او را احترام کند ، برای کودک نام خوب انتخاب کند ، به کودک قران بیاموزد ، او را به پاکی و پاکدلی پرورش دهد.

الحدیث جلد ۳ صفحه ۸۵
 


حضرت محمد (ص) : فرزند آدمی در هفت سال اول زندگی فرمانده است ، در هفت سال دوم زندگی فرمانبردار و مطیع پدر و مادر است ، و در هفت سال سوم وزیر خانواده و مشاور پدر و مادر است.

الحدیث جلد ۳ صفحه ۱۰۳
 


  حضرت محمد (ص) : همه شما کار کنید و کوشش نمائید ولی متوجه باشید که هرکس برای کاری که آفریده شده لایق تر است و آنرا به سهولت و آسانی انجام می دهد.        

الحدیث جلد ۳ صفحه ۱
 


 حضرت محمد (ص) : به علی (ع) فرمود : حق فرزند به پدرش این است که برای او اسم خوب انتخاب کند ، خوب تربیتش کند ، و در کار شایسته ای مستقرش سازد.     

الحدیث جلد ۳ صفحه ۲
 


حضرت محمد (ص) :  اطاعت از فرمان الهی و پرستش ذات اقدس او بر اثر علم است، خیر دنیا و آخرت در پرتو علم به دست می‌آید. و شر دنیا و آخرت از جهل و نادانی دامن‌گیر انسان می‌شود. 

الحدیث جلد ۲  صفحه ۲
 


رسول اکرم (ص) : مشاهده کرد که در مسجد ، دو مجلس تشکیل شده است ، یکی مجلس علم که در آن از معارف اسلامی بحث می‌شود و دیگری مجلس دعا که در آن خدا را می‌خوانند. رسول اکرم (ص) فرمود: این هر دو مجلس خوب و مورد علاقه من است. آن گروه دعا می‌کنند و این گروه درس می‌گویند ، ولی گروه علمی برتر و بالاتر از گروه دعا هستند و من از طرف خدا برای تعلیم مردم ، مبعوث شده‌ام. سپس رسول اکرم (ص) به گروه معلمین و محصلین پیوست و با آنان در مجلس علم نشست.

الحدیث جلد ۲  صفحه ۸
 


رسول اکرم (ص) :  درباره رویا (خواب) دستور دقیقی داده است: خواب خود را یا برای دوست صمیمی خود نقل کن یا برای کسی که علم تعبیر (خواب) می‌داند، اما دوست تو اگر علم تعبیر (خواب) ندارد و زبان خواب را نمی‌فهمد، لااقل در تفسیر رویا خاطره بدی در تو ایجاد نمی‌کند و باعث تیرگی روانت نمی‌گردد؛ اما کسی که علم تعبیر می‌داند از خواب تو به ضمیر باطنت پی می‌برد و افکار درونیت را می‌فهمد، شاید از این راه به تو نصیحت و اندرزی گوید و از گناهی که محرمانه به آن آلوده هستی برکنارت نماید.

الحدیث جلد ۲  صفحه ۷۴
 


جنبه‌ی معنوی و الهام روحانی بعضی از خواب‌ها به قدری مهم است که نبی‌ اکرم (ص) درباره آنها فرموده است: رویای صادقانه و حقایقی که از آن راه الهام می‌شود ارزش یک جزء از هفتاد جزء نبوت دارد.

الحدیث جلد ۲  صفحه ۷۸
 


رسول خدا (ص) : اگر کسی به علت فال بد، از راهی که می‌رود برگردد و از تصمیم عاقلانه‌ای که گرفته است منصرف شود با این عمل به خداوند یکتا شرک آورده است.

الحدیث جلد ۲  صفحه ۱۷۵
 


رسول خدا (ص) : هیچ شفیعی برای نجات گناهکاران همانند توبه پیروزمند و موفق نیست. گناهکار با توبه خود، نه علم خدا را تغییر داده و نه اراده خدا را، بلکه خودش را تغییر داده و صفات خود را دگرگون ساخته است.

الحدیث جلد ۲  صفحه ۱۱۸
 


رسول اکرم (ص) : نیرومندترین مردم کسانی هستند که بر تمایلات نفسانی خود پیروز شوند و آنها را مطیع و مسخر منطق عقل خویشتن سازند.

الحدیث جلد ۲  صفحه ۲۲۱
 


روزی رسول اکرم (ص) : با جمعی از صحابه خود نشسته بود. جوان نیرومند و چابکی را دید که از اول صبح، مشغول سعی و عمل است، اطرافیان آن حضرت از کار او اظهار تأسف کردند و گفتند کاش این مرد، نیرومندی و جوانی خود را در راه خدا به کار می‌انداخت. پیغمبر (ص) فرمود: این سخن را نگویید، چه اگر او برای تأمین زندگی خود کوشش می‌کند تا خویشتن را از ذلت سؤال نگاه دارد و از مردم بی‌نیاز باشد، با این عمل به راه خدا می‌رود. اگر سعی و کوشش برای والدین ضعیف و کودکان ناتوان است که زندگی آنان را اداره کند و بی‌نیازشان نماید باز هم در راه خدا قدم برمی‌دارد، ولی اگر کار می‌کند تا مال بیشتری جمع کند و به مردم بی‌بضاعت فخر و مباهات نماید، فکرش ناپاک و پلید است و راه شیطان را می‌پیماید.

الحدیث جلد ۲  صفحه ۲۲۴
 


ابن عباس گوید: رسول اکرم (ص) فرمود : هفت عامل است که اگر شخصی یکی از آنها را به جای گذارده باشد، پس از مرگ ثوابش در پرونده عمل وی ثبت می‌گردد. کسی که درخت میوه‌دار بکارد، چاهی حفر کند، قناتی را جاری سازد، مسجدی را بنیان نهد، قرآنی بنویسد، علمی را از خود به جای گذارد و فرزند صالحی تربیت کند که برای او استغفار نماید.

الحدیث جلد ۲  صفحه ۲۲۸
 


حضرت محمد (ص) : دروغگو دروغ نمی گوید مگر به سبب حقارتی که در نفس خود احساس می کند .

الحدیث جلد ۲ صفحه ۲۸۹
 


 رسول اکرم (ص) : کسی که کارش بر پایه علم و معرفت استوار نباشد ، زیان و فساد عملش بیشتر از خیر و مصلحت است .

الحدیث جلد ۲ صفحه ۳۳۳
 


رسول اکرم (ص) : در وصایای خود به حضرت علی (ع) فرمودند : انتخاب اسم خوب و ادب و تربیت ، حقی است که هر فرزندی به پدر خود دارد .

الحدیث جلد ۲ صفحه ۳۵۳
 


رسول اکرم (ص) : آنکس که به رویش در خیری گشوده شد ، غنیمت بشمارد ، و از فرصت استفاده کند ، زیرا نمی داند چه وقت آن در به رویش بسته میشود.

الحدیث جلد ۲ صفحه ۳۶۶
 


 رسول اکرم (ص) به ابی ذر غفاری فرمود : پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت بشمار ، جوانیت را قبل از پیری ، سلامتت را قبل از بیماری ، تمکنت (ثروتمندی) را قبل از تهیدستی ، فراغت را قبل از گرفتاری ، زندگانیت را قبل از مرگ .

الحدیث جلد ۲ صفحه ۳۶۸
 


رسول اکرم (ص)میفرمایند : چهار صفت در هرکه باشد هرچه از دنیا از دستش رود باک ندارد امانت داری و راستگویی و خوش خوئی و عفت در خوراک (که از مالهای نامشروع پرهیز کند) 

نصایح صفحه ۱۸۱ حدیث ۸۶
 


پیغمبر(ص) فرمودند : دوستی من و خاندانم در هفت جای پروحشت سودمند است : وقت مرگ ، در قبر، هنگام زنده شدن ، موقع تحویل دادن نامه اعمال ، در وقت حساب و سنجش اعمال و عبور از پل صراط.   

نصایح صفحه ۲۶۳ حدیث ۱۳
 


پیغمبر (ص) روز قیامت خدا به هفت گروه نظر نکند و دستور دهد آنها را به آتش کشند : لواط دهنده ، کسی که با دست استمنا کند ، یا با حیوانی جمع شود ،  لواط کننده زنا کننده با دختر زن یا زن همسایه و همسایه آزار ( در صورتیکه توبه نکرده باشند)   

نصایح صفحه ۲۶۵ حدیث ۲۰
 


پیغمبر (ص) سه چیز از سنت و روش پیامبران است : طهارت و پاکی , ازدواج , و پرهیزگاری   سه چیز هم حافظه را قوی میکند مسواک ، روزه , قرآن خواندن  دعای سه کس هم رد نمیشود سخاوتمند , بیمار , توبه کار      

نصایح پندهای سه گانه از پیغمبر (ص)
 


پیغمبر (ص)  سه کس در قیامت بسان پیامبران شفاعت کنند : عالم خدمتگزار ( لابد مراد خادم عالم است ) و فقیر شکیبا. 

نصایح  صفحه ۱۰۱ حدیث ۲۵
 


پیغمبر (ص)هر که دل به دنیا بندد قلب خویش را به سه چیز بسته : غصه بی پایان آرزوی خام (که هرگز بر نیاید) و امیدی که به آن نرسد.

نصایح صفحه ۹۹ حدیث ۱۸
 


 پیغمبر (ص) : پنج چیز دل را صفا میدهد و سختی قلب را بر طرف می کند : همنشینی علما , دست به سر یتیم کشیدن , نیمه شب استغفار کردن , کم خوابیدن شب , روزه .

نصایح صفحه ۲۱۸ حدیث ۴۲
 


   پیغمبر (ص)  ای علی پنج چیز دل را سخت کند و چون دل سخت شود انسان کافر شود : گناه روی گناه ، غذا درحال سیری ، ظلم به مردم ، تاخیر نماز و غذا یا آب خوردن با دست چپ. 

کتاب نصایح  صفحه ۲۱۸ حدیث ۳۹
 


پیغمبر (ص) : ای علی (ع) پنج چیز دید چشم را زیاد میکند : نگاه به کعبه و خط قرآن و روی پدر و مادر و صورت عالم و آب جاری . 

نصایح صفحه ۲۱۸ صفحه ۴۳
 


حضرت محمد (ص) : عبادت کنندگان سه دسته اند : جمعی از ترس عبادت کنند این عبادت غلامان است.عده ای به طمع مزد عمل می کنند این عبادت مزدوران است.گروهی از سر اخلاص برای محبت خدا کار کنند این عبادت آزادگان و افضل عبادات است.

نصایح صفحه ۱۲۳
 


حضرت محمد (ص) : هرکه از ذلت گناه خارج شده به عزت اطاعت درآید خدا او را بدون مال بی نیاز کند و بی لشکر کمک نماید و بی قوم و قبیله عزیز فرماید.

نصایح صفحه ۱۲۳ تا ۱۲۴
 


حضرت محمد (ص) : منافق ( دو رو ) سه نشانه دارد : زبان و دلش از هم جداست گفتارش با کردارش مخالف است نهان و عیانش با هم فرق دارد . حسود نیز سه علامت دارد : پشت سر بد گوید پیش رو چاپلوسی کند در وقت مصیبت شماتت نماید.

نصایح صفحه ۱۲۵
 


حضرت محمد (ص) : دلها سه گونه است : فریفته دنیا.طالب آخرت.و عاشق خدا.فریفته دنیا در سختی و بلا به سر برد.طالب آخرت درجات بلند یابد.عاشق خدا دنیا و آخرت و خدا هرسه را دارد.

نصایح صفحه ۱۲۶
 


حضرت محمد (ص) : سه صفت را از کلاغ بیاموزید : مخفی آمیزش کردن.صبح زود به دنبال روزی رفتن.از دشمن بر حذر بودن.

نصایح صفحه ۱۲۰
 


حضرت محمد (ص) : از سه چیز پس از مرگم بر امت می ترسم : گمراهی بعد از هدایت.فتنه های گمراه کننده و شهوت پرستی در امر شکم و فرج.

نصایح صفحه ۱۲۰
 


حضرت محمد (ص) : خداوند متعال اسلام را به دست من رونق داد قرآن را بر من نازل کرد کعبه را به دست من گشود  مرا بر همه مردم مزیت بخشید در دنیا سرور نسل بشر و در قیامت زینت بخش صحرای محشر قرار داد بهشت را بر سایر پیامبران پیش از ورود من حرام کرده و همچنین بر سایر امتها پیش از امت من خلافت را پس از من تا قیامت در اهلبیتم نهاده و هر که به آنچه می گویم کافر شود به خدای بزرگ کفر ورزیده است.

نصایح صفحه ۲۹۲
 


حضرت محمد (ص) : خدا نه سفارش به من کرده من هم به شما توصیه میکنم : اخلاص در عمل در نهان و عیان.عدالت در حال خشم و خشنودی.اقتصاد در فقر و غنی بودن.گذشت از ظالم.بخشش به آنکه محرومم کرده.پیوند با کسی که از من بریده.و اینکه سکوتم فکر باشد و گفتارم ذکر.و نگاهم عبرت آموزی.

نصایح صفحه ۲۹۲ تا ۲۹۳


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: احادیث ائمه(علیهم السلام) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:, | 13:29 | نویسنده : گمنام |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اسپید شاپ