حجاب مرد2

 

قرآن کریم قبل از توصیه به رعایت پوشش و حجاب توسط زنان به مسئله ی چشم پوشی مردان پرداخته است که این خود نشان از اهمیت این مسئله است .

توصیه به حجاب در قرآن کریم در سوره مبارکه  ی نور به طور مشخص و دقیق بیان شده است و حد و مرز آن نیز به طور روشن ذکر شده است . این مسئله را می توان در آیات 30 و 31 سوره نور یافت .

اما نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که قرآن مجید حجاب را نه تنها برای زنان اختصاص نداده است بلکه ابتدا و قبل از توصیه به رعایت پوشش و حجاب توسط زنان به مسئله ی چشم پوشی مردان پرداخته است که این خود نشان از اهمیت این مسئله است .

قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ (30  نور)

شأن نزول:

از امام باقر عليه السّلام چنين نقل شده است كه جوانى از انصار در مسير خود با زنى رو برو شد . چهره آن زن نظر آن جوان را به خود جلب كرد تا اينكه وارد كوچه تنگى شد باز همچنان به پشت سر خود نگاه مى‏كرد ناگهان صورتش به ديوار خورد و تيزى استخوان يا قطعه شيشه ‏اى كه در ديوار بود صورتش را شكافت . با خود گفت به خدا سوگند من خدمت پيامبر مى‏روم و اين ماجرا را باز گو مى‏كنم، هنگامى كه چشم رسول خدا به او افتاد فرمود : چه شده است؟ [۱]                      

 و جوان ماجرا را نقل كرد ، در اين هنگام جبرئيل، پيك وحى خدا نازل شد و آيه مورد بحث را آورد.

تفسير:

مبارزه با چشم چرانى و ترك حجاب : اين سوره در حقيقت سوره عفت و پاكدامنى و پاكسازى از انحرافات جنسى است ، در اينجا احكام نگاه كردن و چشم چرانى و حجاب را بيان مى‏دارد .

نخست مى‏گويد: «به مؤمنان بگو: چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و عفاف خود را حفظ كنند» (قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ).

و از آنجا كه گاه به نظر مى‏رسد كه چرا اسلام از اين كار كه با شهوت و خواست دل بسيارى هماهنگ است نهى كرده، در دنباله آيه مى‏فرمايد: «اين براى آنها پاكيزه‏تر است» (ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ).

سپس به عنوان اخطار براى كسانى كه نگاه هوس‏آلود و آگاهانه به زنان نامحرم مى‏افكنند و گاه آن را غير اختيارى قلمداد مى‏كنند ، مى‏گويد : «خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است » (إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ).

ابتدای آیه مربوط به پرهیز از نگاه های بد مردان به زنان و بالعکس است و در ادامه مشخص کردن محارم است .

به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند که این براى آنان پاکیزه‏تر است زیرا خدا به آنچه مى‏کنند آگاه است . (30)

و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بى‏نیازند یا کودکانى که بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نکرده‏اند آشکار نکنند و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید ( نور 31 )

قرآن اولين خطاب را به مردان در خصوص حجاب داشته است ، خداوند متعال در آيه مي‌فرمايد:«قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ»؛ به مردان با ايمان بگو ديده، فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏تر است، زيرا خدا به آنچه مى‏كنند، آگاه است، تا مردان با كنترل نگاه خود، راه هرگونه تشويق براي عرضه كردن بانوان در جامعه را ببندند

از رواياتي كه درمورد كيفيّت پوشيدن لباس و شبيه نشدن به كفار و ... نقل شده است استفاده مي شود ، که مرد بايد از پوشيدن لباس هاي ناپسند ، تنگ و بدن نما اجتناب كند وجلوي هو‍‍‍ی و هوس خويش را بگيرد و به طور كلي از لباس شهرت ( لباسي كه در آن انسان ، انگشت نما گردد) بايد پرهيز شود.

حجاب به آن معناي اصطلاحي ـ كه در زنان هست ـ در مردان نيست ، زيرا طبيعت زن ومرد با هم فرق دارد . ولي بايد دانست حجاب به معناي پوشش است واين پوشش را مردان هم بايد داشته باشند.

درروايات مي خوانيم : « رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) منع كرد كه زنان به مردان نامحرم نگاه كنند.»

 


 

[۱] برگزيده تفسير نمونه، ج‏3، ص: 289



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: احکام ، حجاب ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:, | 16:55 | نویسنده : گمنام |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اسپید شاپ