راه های قرآنی

راه كارهاي قرآني براي جلوگيري از بدحجابي و بي حجابي

1- ارائه يك چهار چوب صحيح براي پوشش زن.

2- معرفي افراد محرم و نامحرم :

در قرآن كريم در سوره نور(24) آيه 31، كه شامل محارم رضاعي نسبي و سببي مي باشد.

3آشكار نكردن زينت ها:

كه در اين باره مي توان گفت كه اسلام دستور به زينت نكردن نداده است بلكه از زينت كه باعث جلوه گري و خودنمايي زن در برابر مردان نامحرم مي شود نهي نموده است. قرآن كريم در اين باره مي فرمايد: «...لايبدين زينتهن1...» زنان زينت هاي خود را آشكار نكنند.

4- تبيين حد و مرز زينت در برابر افراد: كه به سه قسم تقسيم مي شود:

الف: زينت براي غير محارم كه آشكار نكردن زينت هاي پنهان است و نگاه به زينت هاي آشكار در صورتي خالي از اشكال است كه خالي از هر گونه قصد لذت و ريبه باشد اين حد زينت در آيه مباركه الاماظهر منها استثنا شده است و دو قسمت زير با را لالتبعولتهن از دستور لايبدين زينتهن استثنا شده است.

ب: زينت براي شوهر، كه زينت علي الاطلاق مي باشد و شامل تمام بدن مي باشد.(2)

 - زينت براي ساير محارم: از ابي جعفر(ع) وارد شده: «و اما زينته المحرم فموضع القلاده فما فوق ها و الدملج مادونه و الخلخال و ما اسفل منه و اما زينه الزوج فالجسد كله»(3) قسمت سوم، مربوط به زينت براي ساير محارم است كه شامل محل گردنبند و بالاي آن، بازوبند و زير آن و خلخال و آنچه پائين آن است مي شود. بنابراين بايد به اين مهم توجه داشته باشيم كه از پوشيدن لباس حلقه آستين، دامن هاي كوتاه با پاهاي برهنه و يقه هاي باز بيش از حد متعارف حتي در برابر محارمي به جز شوهر مانند پدر، برادر عمو و دايي.... خودداري كنيم و جواز نگاه كردن به زينت هاي باطني زنان آن هم در محدوده اي كه در روايات نقل شده براي محارم غير شوهر به شرطي است كه فسادي در بين نباشد.

5- نهي از تبرج مذموم:

در قرآن كريم در اين باره آمده است«... و لاتبرجن تبرج الجاهليه الاولي....» منظور از تبرج زنان در جاهليت اولي، جلوه گري زنان در قبل از اسلام بوده است كه در تمامي اين دوران به دليل عدم رعايت دستورات پيامبران زنان دچار چنين معضلي شده كه سبب به وجود آمدن پيامدهاي بد بسياري براي جامعه نيز شده است.(4) در تفسير قمی(5) امام صادق(ع) از پدرش در ذيل آيه ... و لاتبرجن تبرج الجاهليه الاولي ... آمده است و اين است كه«به زودي جاهليت ديگري مي آيد» و در تفسير التبيان(6) آمده است كه منظور از جاهليت اخري زماني است كه مردم همان گونه عمل كنند كه قبل از اسلام عمل مي شده است.(7) امروز شاهد اين تبرج ها و جلوه گري هاي مذموم هم در مردان و هم در زنان هستيم. در روايات از چنين مرداني با چنين خصوصياتي ياد شده است: يتزينون بزينه المراه لزوجها و يتبرجون تبرج النساء(8) و از چنين زناني اين چنين ياد شده است نسوه كاشفات عاريات متبرجات. من الدين داخلات في الفتن مائلات الي الشهوات مسرعات الي للذات مستحلات للمحرمات جهنم في جهنم خالدات . (9 )

6- راه كار عدم حضور غير ضروري زن در جامعه:

با توجه به آيه شريفه: و قرن في بيوتكن و لاتبرجن تبرح الجاهليه الاولي...(10) در خانه هاي تان بنشينيد و آرام گيريد و بي حاجت و ضرورت از منزل بيرون نرويد و مانند دورة جاهليت پيشين آرايش و خودارايي مكنيد. زنان مؤمنه به پيروي از اين آيه مباركه بايد از هر گونه حضور غير ضروري در جامعه خودداري كند تا الگو و نمونه براي ساير زنان مسلمان باشند.

7- راه كار ترويج فرهنگ غيرت در مردان:

پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: چگونه مردي است در حالي كه تزئين مي كند همسرش و خارج مي شود از خانه اش به حالتي كه تزئين كرده و عطر زده و شوهرش بر اين امر راضي باشد پس آن زن براي همسرش در هر قدم خانه اي در آتش مي سازد.(11)

8- راه كار حفظ نگاه:

قل للمومنين يعضوا من ابصارهم... و قل للمومنات يغضضن من ابصارهن(12) حفظ نگاه توسط زنان و مردان مومن يك مبارزة منفي با زنان جلوه گر مي باشد و چون چنين زناني را مورد بي توجهي قرار دهند يك اثر تربيتي دارد آن ها متوجه خواهند شد كه تنها با اين وضع مورد توجه بيمار دلاني قرار خواهند گرفت كه خود فاقد ارزش انساني هستند.

9-  آگاهي افراد از مضرات سوء بدحجابي:

بدحجابي باعث عدم امنيت زن در جامعه مي شود، بدحجابي عاملي براي بلوغ زودرس جوانان است، بدحجابي باعث بي ارزش شدن زن در جامعه مي شود بدحجابي باعث بالا رفتن آمار طلاق، تلف كردن وقت، استحاله شدن در فرهنگ بيگانه، فلج كردن نيروي كار در جامعه، تبديل شدن زن به موجودي مصرفي و ... مي شود، و علاوه بر آن عذاب هاي اخروي را نيز به دنبال دارد.

10- تربيت تدريجي در خانواده:

امام رضا(ع) در مجلسي فرمودند: هنگامي كه دختر شش ساله شد مرد نامحرم نبايد او را در آغوش بگيرد يا ببوسد. بنابراين در مساله آموزش حجاب و پوشش به فرزندان نيز پدر و مادر بايد مرحله به مرحله او را به فلسفه و خوبي هاي حجاب آشنا كرده و در خور درك فرزند به راهنمايي او بپردازند و فرزند تحت تربيت تدريجي و عملي پدر و مادر قرار گيرد. بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه غالبا پيروزي هاي نهايي و كامل در دراز مدت به دست مي آيد.

 1۱- مراقبت در معاشرت ها و همنشيني ها:

حضرت علي(ع) مي فرمايد: با اشخاص شرور معاشرت و رفاقت نكن زيرا طبيعت تو ناخودآگاه از او متاثر مي شود.(13)

 بنابراين زنان مومنه بايد مراقب باشند دوستان صميمي و همدل خود را از زنان عفيف و با حياء انتخاب كنند و از دوستي با افراد بي بند و بار خودداري كنند هر چند بايد تلاش بر منشاء اثر بودن روي اين افراد باشند.

12- ترويج فرهنگ قناعت و ساده پوشي در زنان:

پيامبر اكرم(ص) مي فرمايند: استعينوا علي النساء بالعري ان احداهن اذا كثرت ثيابها و احسنت زينتها اعجبها الخروج(14) زنان را لباس ساده بپوشانيد هنگامي كه زياد شود لباس ها و نيكو شود زينت هايش وسوسه مي شود او بر خروج از خانه اسراف و زياده روي و مد پرستي در تهيه لباس علاوه برابر انگيختن حس خودنمايي عاملي براي فقر خود ساخته اين زنان مي شود كه آسيب هاي فراوان ديگري را به همراه دارد.

13- ايجاد مشاغل خانگي براي زنان جوياي كار:

زنان مؤمنه بايد سعي كنند وقت خود را با كارهاي نيك پر كنند از جمله تربيت فرزندان، بالا بردن علم و آگاهي، و هم چنين كارهاي هنري مفيد براي زنان از جمله پيامبر اكرم(ص) فرمودند: نعم اللهو المعزل للمراه الصالحه (15) بافندگي براي زن صالحه سرگرمي خوبي است.

14- كمك هاي اقتصادي در رفع مشكل بدحجابي:

 بعضي از بدحجابي علل و ريشه آن در عواملي چون فقر فرهنگي فقر اقتصادي، فراهم نمودن عوامل ازدواج ... مي باشد كه وظيفه سرمايه داران و خيرين است كه با كمك دولت در رفع اين مشكلات بكوشند.

15- اجرای حدود و تعزيرات:

 اجراي قوانين اسلامي پس از آگاهي كامل افراد جامعه و تبليغات كافي و تبيين مسأله حجاب در جامعه اسلامي براي افراد مي تواند مثمرثمر طبق تبصره 638 قانون مجازات اسلامي زناني كه بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر مي شوند به حبس از ده روز تا دو ماه يا از پنجاه تا پانصد هزار ريال جزاي نقدي محكوم خواهند شد.(16)

16- احياي امر به معروف و نهي از منكر:

 پيامبر اكرم(ص) فرموده اند: اگر شخصي در نهان معصيتي را مرتكب شود فقط به شخص او ضرر وارد مي شود و اگر در ملاء عام گناهي را انجام دهد و ديگران او را نهي از منكر نكنند همه مردم زيان مي بينند.(17)البته بايد توجه داشت در پيش گيري و درمان بدحجابي و بي حجابي بايد امر به معروف با شيوه هاي منكر و بدون توجيه منطقي و خارج از حدود شرعي مشخص شده نباشد تذكرات بايد صحيح باشد و مرحله به مرحله اجرا شود.

17- ترويج فرهنگ نماز در بين زنان:

زنان در حال نماز خواندن مكلف به داشتن حجاب كامل هستند؛ از طرفي بهترين نوع ارتباط معنوي بنده با خداي خويش در حالت نماز مي باشد. با توجه به وجوب پوشش در نماز كه بهترين حالت ارتباط زن با خداوند متعال است به ارزش جايگاه حجاب پي مي بريم از طرفي زنان مومن براي انجام فرضيه الهي نماز در روز چندين بار داشتن پوشش كامل را عملا تمرين و تكرار مي كنند علاوه بر آن با توجه به آيه مباركه«وقرن في بيوتكن و لاتبرجن .... اقمن الصلوه ...» خداوند در اين آيه شريفه به زنان امر مي كند كه جلوه گري نكنيد و اگر مي خواهيد نيروي بازدارنده اي در برابر اين تبرج به دست آوريد نماز را به پا داريد نماز شما را از فحشاء منكر باز مي دارد. نماز خواندن نيرومندترين وسيله براي حفظ حجاب است.

 

پی نوشت ها:

1- سوره نور(24)، آيه 31.

2- ر. ك: حسين بن احمدبن عبدالعظيمي الحسيني: «تفسير اثني عشري»، تهران، ميقات، چاپ اول، 1363، ج 9، ص 231.

3- ر.ك : ميرزا حسين نوري، مستدرك الوسائل مستنبط المسائل، ج 14، ص 275.

4- ابوعلي الفضل بن حسن طبرسي، مجمع البيان، ج 17، ص 127.

5- ناصر، مكارم شيرازي؛ «تفسير نمونه» تهران، ج 17، ص 298.

6- علي بن ابراهيم، القمي: «تفسير القمي» قم، دارالكتب لطباعه و النشر، چاپ سوم، ج 2، ص 193.

7- ابوجعفر محمدبن الحسن بن عليع الطوسي«تفسير التبيان القران» قم، مكتب الاعلام الاسلاميه، چاپ اول، 1409، هـ، ق، ج 8، ص 338.

8- حر، عاملي«وسائل الشيعه» ج 15، ص 434.

9- محمد بن علي بن بابويه قمي«من لا يحضره الفقيه» ج 3، ص 390.

10- سوره احزاب(33) آيه 33.

11- تاج الدين محمدبن حيدر، شعيري؛ «جامع الاخبار» قم رضي، 363، ج 2، ص 158.

12- سوره نور(24) آيه 30.

13- عبدالحميد ابن الحديد معتزلي« شرح نهج البلاغه» قم، كتابخانه آيت الله مرعشي 1404، ه. ق. ج 20 ص 272.

14- عبدالحميد بن ابي الحديد معتزلي، شرح نهج البلاغه، قم، كتابخانه آيت الله مرعشي، 1404 هـ . ق جلد 12 ص 69.

15- شيخ حر عاملي وسائل الشيعه، ج 5، موسسه آل بيت قم 1405 ه . ق ص 318.

16- حسن، عابدزاده«قانون مجازات اسلامي» تهران، موسسه فرهنگي عابدزاده، 1375، ص 53.

17- محمدباقر مجلسي: «بحار الانوار»، ج 100، ص 78.

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: احکام ، حجاب ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:, | 19:54 | نویسنده : گمنام |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اسپید شاپ