تاثیر موسیقی بر انسان

موسیقی و امواج مغزی :

تحقیقات نشان داده است كه موسیقی می‌تواند امواج مغزی را با خود همراه كند بطوریكه هر نوع از موسیقی، باعث می‌شود كه امواج مشابه با آن در مغز ایجاد شود .

ضربه‌های تندتر در موزیك باعث افزایش دقت و تمركز می‌شوند و گامهای آهسته تر باعث آرامش بیشتر می‌شوند.همچنین مشخص شده است كه اثر موسیقی بر مغز انسان حتی پس از قطع شدن آن نیز ادامه دارد .

موسیقی و تنفس و ضربان قلب :

با ایجاد تغییر در امواج مغزی، عملكرد سایر اعضای بدن نیز تغییر می‌كند . این تغییرات توسط سیستم اعصاب خودكار ( سمپاتیك و پارا سمپاتیك ) اعمال می‌شود. و این نوع دستگاه عصبی می‌تواند تنفس و ضربان قلب را تند تر یا كند تر كند .
 بنابراین موسیقی می‌تواند از آثار مزمن استرس ها بر بدن پیشگیری كند .

اثر بر ذهن انسان :

موسیقی می‌تواند باعث ایجاد تفكر مثبت در ذهن انسان شود و به همین دلیل می‌تواند در درمان افسردگی و اضطراب موثر باشد .
موسیقی می‌تواند جلوی آثار مخرب استرس را بر بدن بگیرد و می‌تواند قدرت خلاقیت و خوش بینی را افزایش دهد .

آثار دیگر موسیقی :

موسیقی می‌تواند آثار مهم دیگری نیز بر بدن انسان داشته باشد مانند كاهش دادن فشار خون ( ‌با كاهش دادن فشار خون خطر سكته های مغزی و سایر عوارض آن كاهش می‌یابد )، افزایش ایمنی انسان، كاهش تنش در عضلات و اینكه موسیقی به ایجاد و حفظ سلامتی در انسان كمك می‌كند .

در یك تحقیق كه در سال 2006 در كشور آمریكا انجام شد مشخص شد كه موسیقی می‌تواند درد ناشی از آرتروز مفاصل را نیز كاهش دهد : نشریه تخصصی پرستاری آمریكا شماره 54 صفحه 553

the Journal of Advanced Nursing (June 2006; Volume 54, Page 553).

نتیجه :

تحقیقات وسیعی كه در این زمینه انجام شد، باعث شد كه از موسیقی به عنوان یك ابزار قدرتمند در درمان برخی از بیماریها استفاده شود .
درمان با موسیقی هم می‌تواند از طریق شنیدن موسیقی باشد و هم از طریق نواختن آن .
در روش نواختن موسیقی اجباری نیست كه موسیقی نواخته شده، دارای قابلیت بالا و یا كلاسیك باشد نكته مهم این است كه این موسیقی برخاسته از قلب و احساسات شما باشد .
یك موسیقی مناسب می‌تواند بین ذهن و جسم شما تعادل برقرار كند و از سوی دیگر یك موسیقی منفی یا نامناسب می‌تواند شما را سرشار از نفرت كند و به شما آسیب روحی و جسمی‌بزند .

برخی از موسیقی ها می‌توانند حالات ترس را در انسان القا كنند و این حالت ایجاد شده می‌تواند جسم انسان را دچار آسیب و یا عدم تعادل بكند .( مانند موسیقی هایی كه در فیلم‌‌های ترسناك از آنها استفاده می‌شود )

برخی از صداها مانند صدای مته ها می‌تواند دستگاه شنوایی انسان را دچار آسیب بكند .موسیقی های ناموزون و شعر هایی كه حس نفرت را در انسان ایجاد می‌كنند و یا صدا های ناموزون می‌توانند به جسم و روح انسان آسیب بزنند .

ما باید مراقب اثرات منفی صداهای خشن و موسیقی های منفی باشیم و با این نوع از صداها با موسیقی مثبت و ایجاد كننده احساسات فراتر از عشق باشیم .

سلامت جسم ما، با روان ما گره خورده است .

 موسیقی یك ابزار قدرتمند بهبودی و سلامت انسان است . چون با درونی ترین و اصلی ترین مفهوم انسانیت ارتباط برقرار می‌كند، با روان انسان .با موسیقی ما می‌توانیم ارتباط خود را با خالق قدرتمند و شفا دهنده خود به یاد آوریم .ما می‌توانیم با آوای شفا بخش موسیقی از سلامتی و زندگی خود لذت ببریم .

لازم به ذكر است كه موسیقی، یك علم گسترده بوده و برای تحقیق و اظهار نظر در مورد اثرات آن بر سلامتی انسان ما نیازمند همكاری نزدیك بین اساتید موسیقی و علوم پزشكی هستیم .و نكته جالب این است كه متن فوق از یكی از سایت های معتبر دنیا از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شده است .

 تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر حامد ترکمان

 

این هم من اضافه کنم که ضربان قلب یک ریتمی دارد که اگر موسیقی هیجان انگیز باشد باعث بالا رفتن ضربان قلب توسط اعصاب سمپاتیک میشود و اگر موسیقی غمگین باشد باعث کاهش ضربان قلب توسط اعصاب پاراسمپاتیک میشود

قلب مهمترین عضو بدن به حساب می اید که وظیفه خونرسانی به دیگر اعضای بدن را به عهده و اگر کارش را درست انجام ندهد واویلا



نظرات شما عزیزان:

fateme
ساعت14:46---7 دی 1392
راستی من شما رولینک میکنم ممنون میشم منم لینک کنید
به امیدفرجش...


fateme
ساعت14:45---7 دی 1392
راست میگی من که اهل موسیقی شنفتن نیستم ولی هروقت یه آهنگی رو میشنوم حالم بهم میخوره

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:, | 16:33 | نویسنده : گمنام |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • اسپید شاپ